Music

Header Ads

Wednesday, August 1, 2018

Ketika Ini Petronas Dan Petros Bincang Isu Royalti Secara Profesional


KUCHING - Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi (Dr.) Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Datuk Abang Openg berkata isu royalti minyak perlu dibincangkan secara profesional antara Petronas yang mewakili kerajaan persekutuan dan Petros yang mewakili kerajaan Sarawak.

Menurut Abang Zohari lagi, perbincangan ini tidak boleh dilibatkan dalam soal politik di mana ketika ini kedua-dua entiti yang mewakili Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri Sarawak itu sedang berlangsung.

Perbincangan itu bermula selepas keputusan Mahkamah Persekutuan pada bulan Jun lepas menolak prosiding Petronas untuk mendapatkan pengakuan mahkamah untuk memiliki pemilikan eksklusif terhadap sumber minyak dan gas di negeri ini.

"Kami meninggalkannya kepada profesional, biarkan ia dilakukan secara profesional ... politik tidak boleh terlalu dominan dalam perbincangan. Bagi saya, biarlah (royalti minyak) dibincangkan berdasarkan hak kita dan bagaimana kita mendapat manfaat daripada industri minyak dan gas demi negara dan bagaimana Sarawak, yang mempunyai hak, boleh mengambil bahagian dalam industri minyak dan gas ... biarkan dibincangkan secara profesional, "kata Abang Zohari pada majlis 'Ketua Menteri dengan media: Acara ke hadapan' di Hotel Grand Margherita di sini, semalam.

Turut hadir pada majlis itu ialah Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas dan Tan Sri Datuk Amar Dr James Masing, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Amar Mohd Morshidi Abdul Ghani, Menteri Muda Undang-undang, Perhubungan Negeri dan Pemantauan Projek Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali dan Menteri Muda Hal Ehwal Korporat Abdullah Saidol.

Beliau menegaskan bahawa dia tidak mahu membuat komen mengenai royalti minyak kerana ia boleh menjejaskan perbincangan yang berterusan.

"Saya tidak mahu terperangkap dalam perdebatan ini (royalti minyak) kerana sekarang ada perbincangan antara Petros dan Petronas ... Saya tidak mahu membahayakan perbincangan mereka, dan Petros berusaha keras ... biarkan mereka bekerjasama," tegasnya sambil menambah bahawa kerajaan Sarawak mempunyai hak untuk mengawal selia minyak dan gasnya.

Abang Zohari juga memaklumkan bahawa apa sahaja keputusan yang dicapai dalam perbincangan itu akan dirujuk kepada kerajaan persekutuan oleh Petronas, dan kepada kerajaan negeri oleh Petros.

Setelah berkata demikian, ketua menteri menegaskan bahawa 20 peratus royalti minyak harus berdasarkan pengeluaran dan bukan keuntungan.

No comments:

Post a Comment

Back To Top