Music

Header Ads

Wednesday, August 1, 2018

Formula '5 Plus 20' Royalti Minyak Dan Gas Bukan Tawaran Daripada Kerajaan Persekutuan


KUCHING - Sehingga kini, tiada sebarang komunikasi antara kerajaan persekutuan dan kerajaan mengenai royalti minyak dan gas.

Ini ditegaskan Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi (Dr.) Abang Abdul Rahman Zohari bin Tun Datuk Abang Openg semasa majlis 'Ketua Menteri Dengan Media: Acara Ke Hadapan' di Hotel Grand Margherita di sini, semalam.

Oleh itu, beliau berkata formula '5 plus 20' seperti yang disebutkan oleh Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Sarawak Chong Chieng Jen bukan dari Kerajaan Persekutuan.

Chong, di luar Parlimen pada Isnin, memberitahu pemberita bahawa walaupun royalti lima peratus akan dikekalkan, kerajaan akan menerima tambahan 20 peratus dalam keuntungan minyak.

Ketua Menteri Sarawak juga menyatakan bahawa apabila kerajaan negeri menolak tawaran dalam memorandum yang dihantar oleh PH Sarawak ke pejabatnya sebelum pilihan raya umum ke-14, PH pada ketika itu bukanlah kerajaan, sambil menambah bahawa memorandum itu hanya dari parti itu.

Abang Zohari juga menegaskan bahawa kerajaan akan terus berjuang untuk haknya berdasarkan peraturan undang-undang seperti yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), Perlembagaan Persekutuan dan Ordinan Perlombongan Minyak (OMO) 1958.

"Jika itu adalah hak kita, itu adalah hak kita ... tiada apa-apa lagi, tidak kurang," tegasnya.

Sementara itu, ketua menteri berkata terdapat hubungan kerja yang baik antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri Sarawak seperti yang ditunjukkan oleh lawatan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan beberapa menteri persekutuan ke Sarawak.

Beliau berkata kerajaan negeri akan menyokong sebarang dasar yang dibuat oleh kerajaan persekutuan, jika ia baik untuk negeri dan rakyat.

Turut hadir pada majlis itu ialah Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas dan Tan Sri Datuk Amar Dr James Masing, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Amar Mohd Morshidi Abdul Ghani, Menteri Muda Undang-undang, Perhubungan Negeri dan Pemantauan Projek Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali dan Menteri Muda Hal Ehwal Korporat Abdullah Saidol.

No comments:

Post a Comment

Back To Top