Music

Header Ads

Friday, July 27, 2018

Sidang Media Ahli Parlimen GPS Persoal Pendirian Chong Chieng Jen



KUCHING - Ahli-ahli Parlimen Gabungan Parti Sarawak (GPS) mempersoalkan pendirian Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Sarawak Chong Chieng Jen mengenai tuntutan royalti 20 peratus minyak dan gas untuk Sarawak.
Ketua Whip GPS Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, PH Sarawak telah menawarkan royalti sebanyak 20 peratus daripada pengeluaran minyak di negeri ini dan 50 peratus daripada kutipan cukai di Sarawak jika berjaya menawan Putrajaya.



Namun katanya, perkara ini bercanggah sama sekali dengan apa yang telah dinyatakan oleh Perdana Menteri dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi pada persidangan Dewan Rakyat yang sedang berlangsung sekarang.
“Persoalannya sekarang ialah apakah pendirian Chong mengenai tuntutan royalti 20 peratus itu? Adakah beliau akan terus bersama kerajaan Sarawak untuk tidak berganjak menuntut royalti 20 peratus atau sudah berubah?
“Apa yang jelas, harapan rakyat Sarawak kepada kerajaan PH adalah untuk menunaikan janji dalam Manifesto PH untuk memberikan royalti 20 peratus berasaskan hasil pengeluaran dan mengembalikan hak-hak Sarawak yang terhakis,” katanya pada sidang media di Dewan Rakyat semalam.

No comments:

Post a Comment

Back To Top