Music

Header Ads

Tuesday, January 8, 2019

Pembinaan Digital Village (DV) Beri Manfaat Kepada Penduduk Demak Laut



KUCHING, 8 Januari - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Demak Laut Dr Hazland Abang Hipni hadir di Majlis Penyerahan Pembinaan Digital Village (DV) di Taman Teknologi Tinggi Sama Jaya di sini, semalam. 

Majlis penyerahan telah disempurnakan Tabung Ekonomi Gagasan Anak Bumiputera Sarawak (Tegas) yang juga Menteri Muda Perancangan Bandar Datu Len Talif Salleh.

Projek tersebut bernilai RM27 juta itu telah dianugerahkan kepada Hock Seng Lee Bhd.

Di bawah Strategi Ekonomi Digital Sarawak 2018-2025 (Inovasi Digital dan Keusahawanan: Tindakan 38), Digital Village (DV) ditubuhkan untuk memudahkan pemindahan teknologi dan pengkomersialan dan mempercepatkan kematangan permulaan melalui perkongsian global.

Inisiatif di DV akan merangkumi "Pelancaran Sarawak" (Tindakan 39) - sebuah program untuk menyediakan laluan transformatif untuk menyokong inovasi, penciptaan harta intelek serta program Skala dan Makmal Terbuka.


Kerajaan Sarawak melalui Sarawak Multimedia Authority (SMA) juga akan menyediakan "Pad Landing Digital" (Action 40) di luar negara untuk mempromosikan Sarawak sebagai destinasi untuk inovasi teknologi tinggi dan keusahawanan seperti Silicon Valley atau Shanghai, juga untuk menggalakkan pelaburan domestik dan asing.
  
Turut hadir Menteri Muda Hal Ehwal Korporat Abdullah Saidol, Menteri Muda Belia dan Sukan Datuk Snowdan Lawan, ADUN Batu Danau Paulus Palu Gumbang, dan Telang ADUN Usan, Dennis Ngau.

No comments:

Post a Comment

Back To Top